تبلیغات
ALONE PHOENIX - دالــان
تــنـــهـــا
بـلاگــــــ



آرشـیــو



مـوضـوعـات بلاگـــــ



آخـریـن پـستـهـا



سایـر پـسـت ها



سایـت های مفـیـد وکـاربـردی







نـویـسـنــده




نــظـــرسـنـجــی



آمــار بلاگـــــ



Admin Logo





واقعیت این است كه بخشی از آسیب‌های رسانه‌ای، ناشی از تاثیرات سوء خود رسانه‌هاست. در جهان رسانه‌ای و جامعه شبكه‌ای شده امروز، رسانه‌ها علاوه بر كاركردهای مثبت می‌توانند حامل ویروس‌های فرهنگی و تربیتی هم باشند و در درازمدت به سلامت فردی و اجتماعی مردم آسیب برسانند. در یك دهه اخیر به دلیل گسترش روزافزون شبكه‌های ماهواره‌ای در جهان كشورهای شرقی همواره خود را در معرض آسیب‌های فرهنگی ناشی از توسعه رسانه‌ای می‌دانستند و سعی كردند از طریق ساخت برنامه‌های مختلف نمایشی و غیرنمایشی تا حد امكان از آسیب‌های احتمالی جلوگیری كنند. البته این به این معنی نیست كه هرگونه تعامل رسانه‌ای یا بازنمایی فرهنگ غرب در برنامه‌های ماهواره‌ای به معنای حمله رسانه‌ای در جنگ نرم فرهنگی است. شاید برنامه‌سازان غربی لزوما به قصد تخریب ارزش‌های ملی و فرهنگی كشوری دیگر برنامه‌ریزی نكنند، اما تفاوت و تعارض‌های فرهنگی می‌تواند آسیب‌هایی در پی داشته باشد، چنانچه طبق برخی اخبار منتشر شده سریال‌های فارسی وان موجب افزایش 15 درصدی طلاق در كشور شده است.



این برنامه دوشنبه ها و چهارشنبه ها بعد از خبر 19  از شبکه یک سیما روی آنتن میرود



درباره برنامه «دالان»

لطفا به ادامه مطلب بروید


درباره برنامه «دالان»
تصویری از پیچ و خم‌های زندگی
زندگی اگرچه همیشه سرشار از اتفاقات تلخ و شیرین است و فراز و نشیب‌هایی دارد، اما زندگی در جامعه مدرن به واسطه پیچیدگی نظام اجتماعی و تغییر و تحولات گسترده، علاوه بر فرصت‌های تازه‌ای كه برای رشد و كمال آدمی فراهم كرده، از آسیب‌های زیادی هم برخوردار شده است و یكی از وظایف مهم رسانه‌ها بویژه تلویزیون این است كه در كنار آموزش مهارت‌های زندگی، این خطرات و تهدیدها را به مردم گوشزد كند و برای پیشگیری از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی بكوشد.

 تهیه و تولید انواع برنامه‌های تركیبی و مستند كه به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند همواره در شبكه‌های مختلف صورت گرفته كه برخی از آنان مورد اقبال مردم واقع شده و تاثیرات تربیتی بر مخاطب گذاشته‌اند.

البته بسیاری از این برنامه‌ها ساختار كلیشه‌ای داشته‌اند كه نه‌تنها در حل بحران‌های اجتماعی موثر نبوده‌، بلكه تصویری وارونه از صورت مساله هم ارائه كرده‌اند، اما مدتی است برنامه‌ای با همین ماهیت و كاركرد از گروه اجتماعی شبكه یك سیما روی آنتن رفته است كه هم در فرم و هم در محتوا و رویكرد پرداخت به آسیب‌های اجتماعی و فردی متفاوت بوده و تلاش كرده با درآمیختن جذابیت‌های رسانه‌ای، قدرت و برد تربیتی آن را بیشتر كند.

واقعیت این است كه بخشی از آسیب‌های رسانه‌ای، ناشی از تاثیرات سوء خود رسانه‌هاست. در جهان رسانه‌ای و جامعه شبكه‌ای شده امروز، رسانه‌ها علاوه بر كاركردهای مثبت می‌توانند حامل ویروس‌های فرهنگی و تربیتی هم باشند و در درازمدت به سلامت فردی و اجتماعی مردم آسیب برسانند. در یك دهه اخیر به دلیل گسترش روزافزون شبكه‌های ماهواره‌ای در جهان كشورهای شرقی همواره خود را در معرض آسیب‌های فرهنگی ناشی از توسعه رسانه‌ای می‌دانستند و سعی كردند از طریق ساخت برنامه‌های مختلف نمایشی و غیرنمایشی تا حد امكان از آسیب‌های احتمالی جلوگیری كنند. البته این به این معنی نیست كه هرگونه تعامل رسانه‌ای یا بازنمایی فرهنگ غرب در برنامه‌های ماهواره‌ای به معنای حمله رسانه‌ای در جنگ نرم فرهنگی است. شاید برنامه‌سازان غربی لزوما به قصد تخریب ارزش‌های ملی و فرهنگی كشوری دیگر برنامه‌ریزی نكنند، اما تفاوت و تعارض‌های فرهنگی می‌تواند آسیب‌هایی در پی داشته باشد، چنانچه طبق برخی اخبار منتشر شده سریال‌های فارسی وان موجب افزایش 15 درصدی طلاق در كشور شده است.

برنامه «دالان» با توجه به مطالب گفته شده به آسیب‌شناسی بحران‌های فردی و اجتماعی می‌پردازد، اما وجه تمایزش با برنامه‌های مشابه ـ‌ كه موجب جذابیت آن شده است ـ‌ در توجه به آسیب‌های مدرن اجتماعی است، مثلا اعتیاد به مواد مخدر جدید یا طلاق‌های مدرن و مسائل مرتبط با آن به این سوژه‌ها می‌توان موارد دیگری را هم افزود، مثل برنامه‌های شبكه بی‌بی‌سی یا اعتیاد به اینترنت و برخی بحران‌های اخلاقی مدرنی كه بیش از هركس نسل جوان را در معرض تهدیدهای خود قرار داده است.

ناگفته نماند شیوه پرداختن به این موضوعات، دالان را از برنامه‌های مشابه متفاوت كرده است. دالان سعی كرده با كمرنگ كردن برخی خط قرمزهای رسانه‌ای و ملاحظات فرهنگی، فضای بازتری را برای طرح و بیان این مسائل در رسانه ملی فراهم كند و بی‌پرده‌تر با مخاطبان خود حرف بزند.

از نظر مخاطب‌شناسی، ساخت چنین برنامه‌هایی بیش از هر چیز به جلب اعتماد مخاطب نیاز دارد بویژه نسل جوان كه مخاطبان اصلی این برنامه هستند و براحتی هر حرف و سخنی را برنمی‌تابند و اگر به برنامه و مجریان آن اعتماد نكنند یا دائم مورد نصیحت و اندرز قرار بگیرند در برابر آن مقاومت می‌كنند و پای آن نمی‌نشینند. دالان حتی بخش‌هایی از برنامه‌های ماهواره‌ای را كه مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد به نمایش می‌گذارد و از این طریق، هم جذابیت رسانه‌ای برنامه را بالا می‌برد و هم به اعتمادسازی مخاطب كمك می‌كند.

به عبارت دیگر، دالان تلاش كرده تركیبی بودن ساختار و ماهیت برنامه را حفظ كند. نوع دكوربندی و استفاده از نورپردازی و رنگ‌های متنوع در كنار بهره‌گیری از وله یا گزارش‌های تصویری مختلف نیز به این ساختار تركیبی شور و حال بیشتری بخشیده است.

جامعه امروز ما در برزخ بین سنت و مدرنیسم در درك و حل بسیاری از مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی به تبادل نظر و گفت‌وگو و تجزیه و تحلیل امور محتاج است و دالان تلاش می‌كند به این بحث توجهی ویژه با خاصیتی آیینه‌گون داشته باشد تا هركس تصویر خود را در آن ببیند و مسائل خود را بهتر بشناسد. به قول محمد سلیمی ـ از نویسندگان و مجریان این برنامه ـ «دالان گاه آیینه می‌شود تا كسی شبیه خودت یا اهل خانه را ببینی كه چه می‌گوید و به كجا رسیده. دالان صمیمانه دست گروهی از مخاطبان را در دست گروه دیگری از مخاطبان می‌گذارد و راهی می‌شود برای دیدن درست پدیده‌ها. دالان دو سر و دو جانب ماجرا را می‌بیند. مسائلی كه نباید آنها را ندیده گرفت.»

واقعیت این است كه برنامه دالان را هم می‌توان برنامه ای برای نسل جوان دانست و هم یك برنامه تركیبی خانوادگی كه تماشای آن برای همه اعضای خانواده جذاب و مفید است. با این حال دالان باید تلاش كند لحنی شعاری و نصیحت‌گونه به خود نگیرد و با رویكرد حل مساله‌ای به سوژه‌های خود بنگرد نه با قصد تحمیل مساله. در ضمن این برنامه در كنار پرداختن به سوژه‌های روز و مبتلا به جامعه به تنوع و خلاقیت بیشتری در فرم و ساختار اجرایی هم محتاج است تا در دام تكرار و یكنواختی گرفتار نشود.

سیدرضا صائمی

منبع: جام جم


نوشته شده توسط :Phoenix
پنجشنبه 6 بهمن 1390-10:27